Τί είναι η Παιγνιοθεραπεία;
Μία ψυχοθεραπευτική προσέγγιση που χρησιμοποιεί κυρίως το παιχνίδι, ως το φυσικό μέσο
έκφρασης & επικοινωνίας των παιδιών.
Ενδείκνυται ιδιαίτερα για παιδιά ηλικίας περίπου 3 -12 ετών (αν και χρησιμοποιείται και με εφήβους αλλά και με ενήλικες).
Μπορεί να γίνει μεμονωμένα ή συνδυαστικά με άλλες θεραπείες (π.χ. λογοθεραπεία, εργοθεραπεία).
Σε ποιες περιπτώσεις είναι χρήσιμη;
- Συναισθηματικές δυσκολίες ή/και προβλήματα συμπεριφοράς (χαμηλή αυτοεκτίμηση, άγχος, φοβίες, ζήλια, εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα, κατάθλιψη, κοινωνική απομόνωση κ.ά.)
- Μαθησιακές δυσκολίες (έλλειψη προσοχής & συγκέντρωσης, υπερκινητικότητα κ.ά.) ή προβλήματα λόγου (εκλεκτική αλαλία, τραυλισμός κ.ά.)
- Απώλειας (λόγω πένθους, οικογενειακής διάλυσης, διαζυγίου κ.ά.)
- Αλλαγών (μετανάστευση/μετακόμιση, απόκτηση νέου μέλους κ.ά.)
- Τραυματικών εμπειριών (κακοποίηση, παραμέληση, ενδοοικογενειακή βία, σχολικός εκφοβισμός κ.ά.)
- Ασθένειας ή αναπηρίας (προσωπικά ή ενδοοικογενειακά)
- Διαταραχών ύπνου (εφιάλτες, ενούρηση, κ.ά.) ή όρεξης
Πόσο αποτελεσματική είναι η Παιγνιοθεραπεία;
*80% των παιδιών παρουσιάζουν θετική αλλαγή! (σύμφωνα με τους ίδιους τους γονείς)
Τα αποτελέσματα κυμαίνονται από 75% (για προβλήματα οικογενειακών σχέσεων) έως 84% (για αγχώδεις διαταραχές).
*Μέσος όρος με βάση τα πρότυπα PTUK/PTI & το Integrative Holistic model σε διάστημα 16 συνεδριών.
Η παιγνιοθεραπεία αποτελεί επιστημονικά τεκμηριωμένη θεραπεία για παιδιά (Evidence based treatments – EBTs) και, σύμφωνα με πλήθος μελετών, είναι εξαιρετικά αποτελεσματική σε μεγάλο εύρος δυσκολιών-προβλημάτων.
Η Παιγνιοθεραπεία ως γλύπτης του εγκεφάλου
Οι επιστήμονες πρόσφατα διαπίστωσαν ότι χρειάζονται περίπου 400 επαναλήψεις για τη δημιουργία μια νέας σύναψης στον εγκέφαλο- εκτός αν αυτή γίνει μέσω του παιχνιδιού που τότε χρειάζεται μόνο 10-20 επαναλήψεις!!
➢ Καθησυχάζει την αμυγδαλή
➢ Βοηθά στην απελευθέρωση χημικών ουσιών (οξυτοκίνη) που λειτουργούν αγχολυτικά
➢ Διαμορφώνει νέες συνδέσεις στον εγκέφαλο
Ο μεταφορικός λόγος ενεργοποιεί τα περισσότερα εγκεφαλικά κέντρα από οποιαδήποτε
άλλη μορφή ανθρώπινης επικοινωνίας, δημιουργώντας νέες διαδρομές νευρώνων.
Levin & Modell, 1997
Οι «μεταφορές» είναι ο καλύτερος τρόπος επικοινωνίας συναισθημάτων.
Γιατί χρησιμοποιούμε το παιχνίδι;
√ Η επικοινωνία των συναισθημάτων και των αναγκών των παιδιών είναι πιο αποτελεσματική μέσω του παιχνιδιού, καθώς αυτό αποτελεί τη φυσική «γλώσσα των παιδιών».
√ Είναι εξαιρετικό εργαλείο μάθησης & ανάπτυξης (Ibrahim et al., 2020)
√ Είναι πολύτιμο για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού (σωματική, πνευματική, συναισθηματική & κοινωνική) (Syafril et al., 2018)
Αρκεί να αφήνω το παιδί να παίζει;
Η παιγνιοθεραπεία δεν είναι απλό παιχνίδι. Το παιχνίδι χρησιμοποιείται ως μέσο θεραπείας, γίνεται σε συγκεκριμένο πλαίσιο (χώρο & χρόνο) με συγκεκριμένο θεραπευτικό στόχο, με συγκεκριμένες αρχές, τεχνικές και όρια και με τη χρήση συγκεκριμένων εργαλείων. Προϋποθέτει επίσης την παρουσία κατάλληλα εκπαιδευμένου θεραπευτή.
Ποιοι στόχοι επιτυγχάνονται;
√ Αναγνώριση & έκφραση συναισθημάτων
√ Επεξεργασία & αποτελεσματική διαχείριση βιωμάτων
√ Αντιμετώπιση συναισθηματικών τραυμάτων
√ Διαχείριση δύσκολων αλλαγών στη ζωή
√ Μείωση προβλημάτων συμπεριφοράς ή συναισθηματικών δυσκολιών
√ Μείωση άγχους
√ Ενίσχυση αυτοεκτίμησης & αυτοπεποίθησης
Τα «εργαλεία» μας
- Ζωγραφική
- Άμμος
- Γαντόκουκλες
- Πηλός
- Παιχνίδια ρόλων
- Θεραπευτική ιστορία
- Μουσικά όργανα
- Κίνηση
- Δημιουργικός οραματισμός